נפתח במעשה שלא היה
"שלום, הגעתי לקיטרינג?"
"כן"
"אני רוצה בבקשה להזמין סיר פתיתים"
"מה? למה?"
"יש לי בר מצוה"
"אנחנו קיטרינג יוקרתי, השף שלנו לא מכין מנות ביתיות. אני מציע לך לקחת אסאדו עם בצלצלים וטימין."
"אני לא רוצה אסאדו, אני רוצה פתיתים"
"אז תפני לאיזה בשלנית בשכונה, גיברת. את לא צריכה קיטרינג יקר בשביל סיר פתיתים."
"מה ההבדל? אתם קיטרינג, לא? קיטרינג מכין אוכל, לא? זה האוכל שאני רוצה. תכינו לי פתיתים. אני מוכנה לשלם 200 שח."
"אנחנו יכולים להציע לך אסאדו מעולה. זה יעלה 1,500 שח ל50 מנות"
"למה כל כך יקר? זה ממש מוגזם לקחת 1500 שקל על סיר פתיתים!"
–
–
עד כאן המעשה שלא היה, ועכשיו מעשה שכן היה
"רעיה מה שלומך?" כתבה לי השבוע קרובה רחוקה כלשהי. "אני עובדת במשרד תיווך נדל"ן, והם צריכים לוגו. ככה בקטנה, רק שיהיה להם משהו לשים בתמונת פרופיל."
–
אני לא עושה "לוגו בקטנה, משו פשוט" אלא תהליכי מיתוג שלמים לעסקים רציניים שרוצים לצמוח. לקוח שמתאמץ להדגיש כמה הוא צריך משהו ממש בסיסי – הוא לא לקוח שלי.
–
(ובלי קשר אני מעדיפה למתג עסקים נשיים ויפים. נדל"ן לא נחשב נשי וגם לא יפה או מעניין במיוחד…) אז הפניתי אותה לגרפיקאית מתחילה וזולה.
–
היא חזרה אלי: "500 ש"ח זה מחיר סביר? נשמע לי מאד יקר"
עניתי שזה זול מאד.
זה באמת זול. מיתוג מקצועי באמת מתחיל בכמה אלפים – וצפונה.
–
"אני לא מבינה למה צריך לשלם כל כך הרבה על עבודה של כמה דקות." היא התמרמרה באוזניי. "זה ממש מוגזם! אנחנו צריכים לוגו פשוט! רק לכתוב את השם של העסק ככה באותיות יפות, ואולי להכניס איזה אייקון."
–
בואו נבדוק שניה מה עומד מאחורי הצורך בלוגו מקצועי.
–
תשובה ראשונה
לא מדובר במכירה ביתית של גומיות לשיער.
זה משרד נדל"ן. הם אמורים להבין בהתנהלות עסקית בסיסית ולדעת שאריזה מקצועית לעסק היא לא מותרות, היא בייסיק.
–
אם ההיא מהמשל של הפתיתים היתה רוצה את הפתיתים בשביל ארוחת צהריים לילדים – היא לגמריי צודקת. אין שום סיבה שהיא תזמין לילדים אסאדו עם בצלצלים וטימין. ואין שום סיבה שעסק ביתי לממכר נוזל לבועות סבון ישים אלפי שקלים על מיתוג.
אבל היא רצתה את זה לבר מצווה.
–
להגיש פתיתים בבר מצווה זה מביך.
עסק מקצועי בלי מיתוג, או עם מיתוג חובבני – זה מביך.
–
תשובה שניה
–
מוצר לא מתומחר בכמה זמן עבדו עליו אלא בגודל הבעיה שהוא פתר. בדיוק לכן ארטיק ליד הבית יעלה שקל וחצי, ובחוף הים הוא יעלה עשרה שקלים.
–
בדיוק לכן יכול להיות שגרפיקאית שמעצבת לוגו ב500 שח, וממתגת שגובה פי עשר למיתוג – שתיהן יעבדו אותה כמות שעות.
–
אבל הממתגת פותרת בעיה גדולה יותר – ולכן התמחור שלה גבוה יותר. גרפיקאית מספקת לוגו. משהו בסיסי חביב כדי לשים בפרופיל.
ממתגת מספקת אסטרטגיה היקפית, חשיבה על העסק כמכלול והצמחה שלו לטווח ארוך. אחרי כל זה – מתרגמים את זה לשפה גרפית וללוגו. זה הרבה יותר מ'משהו לשים בתמונת פרופיל'
–
ככל שהיא פותרת בעיה גדולה יותר, כך השירות שלה מתומחר גבוה יותר.
–
–
שורה תחתונה, לארוחת צהריים תכיני פתיתים. לעסק קטנטן של עיצוב גבות בעשרים ש"ח – תיעזרי בגרפיקאית זולה. למה לא? זה מספיק לגמריי. אדרבה: זו הנראות שצריכה להיות! אמור להיות ברור שזה עסק זול וחובבני.
–
אבל אם את מקצוענית, או שואפת להגיע לשם – תיראי מקצוענית.
תדאגי שהעסק שלך יהיה ממותג ברמה.
אל תשנמכי את הנראות. זה פוגע בעסק בטווח הקצר והארוך.
–
אל תשנמכי את הנראות. זה פוגע בעסק בטווח הקצר והארוך.
–
אל תביכי את עצמך. אל תעשי בושות בבר מצווה 🙂
–
–
אפילו ליאונרדו מתפדח: ביקשתי ממנו סיר אורז חום ישן על רקע אולם מפואר. הוא מעצמו ניסה לצלחת קצת את המנה, שלא יהיה כזה דיסוננס 🙂